Kradzież pieniędzy z konta bankowego

Kradzież pieniędzy z konta bankowego jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem. W dobie dominującej bankowości elektronicznej ilość oszustw, ale i metod kradzieży rośnie z roku na rok. Nie zawsze jednak kradzież związana jest wprost z przełamaniem zabezpieczeń i uzyskaniem dostępu do konta bankowego. Na porządku dziennym możemy spotkać się z podrobionymi stronami, sklepami i witrynami sprzedażowymi, za pośrednictwem których złodzieje mają możliwość ściągnięcia sporych kwot z konta osoby, która dała się nabrać na fałszywą witrynę. Priorytetem w walce z tymi zjawiskami jest zachowanie wzmożonej ostrożności i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Jakie jednak kroki prawne można podjąć w przypadku kradzieży pieniędzy z konta bankowego?

Kradzież pieniędzy z konta bankowego

Kradzież pieniędzy z konta bankowego ­– na co uważać?

Kradzież pieniędzy z konta bankowego to bardzo niejednorodne zjawisko. Kradzież może polegać zarówno na uzyskaniu danych logowania do konta bankowego przy pomocy strony kopiującej dane, jak również na wykorzystaniu innych instrumentów płatności, takich jak chociażby BLIK. Bardzo często złodzieje dokonują podrobienia popularnych stron sprzedażowych. W takim wypadku klient ma wrażenie, że dokonuje zakupu określonego towaru, a w efekcie podania przez niego danych karty bankowej lub danych do bankowości internetowej, z jego konta zostaje ściągnięta dużo większa kwota. Nadal popularne są również podrobione wiadomości e-mail oraz SMS, które zawierają link do dokonania rzekomej wymaganej płatności np. za przesyłkę w firmie kurierskiej. Warto więc zawsze zastanowić się kilka razy, zanim kliknie się w podejrzany link czy dokona zakupu na podejrzanej stronie. Warto również przed dokonaniem zakupów na stronie z linku, spróbować wprowadzić jej nazwę ręcznie do przeglądarki lub poszukać opinii o serwisie na innych stronach. W ostatnich miesiącach złodzieje dokonują podrobienia nawet wiadomości bankowych, stron internetowych banków, jak również telefonów od pracowników banku. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania warto zadzwonić na oficjalną infolinię naszego banku.

Złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa

Jeżeli jednak padniemy już ofiarą kradzieży pieniędzy z konta bankowego, należy jak najszybciej dokonać zablokowania konta w banku, jak również zastrzeżenia kart płatniczych czy aplikacji. Nigdy nie wiadomo jakie dane zostały uzyskane przez złodziei i kiedy kolejny raz zaatakują. Powiadomienie banku o fałszywej operacji płatniczej jest priorytetem. Od razu potem należy udać się na najbliższy posterunek Policji i dokonać zgłoszenia popełnienia przestępstwa. Warto zabrać ze sobą urządzenie, przy pomocy którego nastąpił cyberatak i kradzież naszych pieniędzy. Choć niestety praktyka ścigania takich przestępstw pokazuje, że szanse na znalezienie sprawców są niewielkie, to jednak dokonanie zgłoszenia na Policji jest niezbędne do skutecznego złożenia reklamacji operacji płatniczej w banku. Należy więc zachować potwierdzenie złożenia zawiadomienia lub postanowienie o wszczęciu dochodzenia bądź śledztwa. Kradzież pieniędzy z konta bankowego uzasadnia zgłoszenie reklamacji w banku.

Złożenie reklamacji w banku – kradzież pieniędzy z konta bankowego

W przypadku kradzieży pieniędzy prosto z konta bankowego, a nie przy wykorzystaniu na przykład systemu BLIK, warto jak najszybciej zgłosić reklamację w banku, wskazując na nieautoryzowaną operację płatniczą. Nieautoryzowana operacja to taka, której właściciel rachunku nie akceptował, a mimo to została dokonana chociażby w wyniku oszustwa. Składając reklamację należy dysponować potwierdzeniem przyjęcia zawiadomienia o przestępstwie, gdyż niemal każdy bank wymaga tego dokumentu do skutecznego złożenia reklamacji. Jeżeli reklamacja zostanie uwzględniona, bank w ciągu jednego dnia powinien zwrócić nam nasze środki pieniężne. Jeżeli jednak bank rozpatrzy reklamację negatywnie, należy dokładnie zapoznać się z uzasadnieniem odmowy. Jeżeli ze wszystkich okoliczności sprawy wynika, że transakcja była nieautoryzowana, a nadto, że nastąpiła bez winy właściciela rachunku, wówczas warto złożyć reklamację ponowną, wskazując na te okoliczności. Jeśli bank obstaje przy swoim, mamy również możliwości złożenia wniosku o interwencję u Rzecznika Finansowego lub Rzecznika Konsumentów, którzy mogą spróbować polubownie rozwiązać spór z bankiem. Gdy również to nie pomoże, pozostaje nam droga sądowa. Kradzież pieniędzy z konta bankowego może być więc bardzo skomplikowanym tematem.

Dochodzenie swoich praw od sprawcy

Kradzież pieniędzy z konta bankowego może jednak polegać na użyciu innych instrumentów płatności, takich jak chociażby popularny BLIK. W takiej sytuacji odpowiedzialność banku najczęściej jest wyłączona, gdyż to sam właściciel dokonuje wygenerowania kodu i jego zaakceptowania. Jeżeli jednak organy ścigania będą w stanie ustalić sprawcę przestępstwa, wówczas w toku procesu możemy zabezpieczyć swoje prawa przez złożenie wniosku, o którym mowa w art. 49a Kodeksu postępowania karnego. Wówczas skazując sprawcę sąd będzie zobligowany orzec również obowiązek naprawienia szkody. Jednocześnie często zdarza się, że dochodzenie policji po kilku dniach zostanie umorzone. W takich sytuacjach zawsze warto składać zażalenie na umorzenie i walczyć o dalsze prowadzenie sprawy oraz podjęcie konkretnych czynności.

Podsumowanie informacji – kradzież pieniędzy z konta bankowego

Kradzież pieniędzy z konta bankowego to wciąż bardzo trudny temat, głównie dlatego, że bardzo trudno jest ustalić sprawcę takiej kradzieży, a same banki nie chcą brać na siebie odpowiedzialności za kradzieże, powołując się często na przyczynienie się do kradzieży samego właściciela konta. Zawsze jednak warto walczyć o swoje prawa, gdyż w przypadku nieautoryzowanych operacji płatniczych banki są zobligowane przepisami prawa, do uznania reklamacji klienta. O swoje prawa należy również walczyć przed organami ścigania, zabiegając o to, aby podjęły one właściwe czynności w sprawie. Przede wszystkim jednak na każdy kroku należy uważać i mieć ograniczone zaufanie do każdej witryny, reklamy i ogłoszenia w sieci. Nie warto ufać nawet podczas rozmów telefonicznych, gdyż złodzieje coraz częściej używają do takich rozmów sztucznej inteligencji.

Przypominam, że wpisy blogowe zamieszczone na niniejszej stronie internetowej nie stanowią porady prawnej w indywidualnej sprawie. Jeżeli doświadczacie Państwo problemów prawnych – zapraszam do nawiązania kontaktu. Specjalizuję się w prowadzeniu tylko spraw karnych.

Doświadczasz problemów prawnych z zakresu prawa karnego? Zaciekawił Cię wpis blogowy?

739 094 444

Zapraszam do nawiązania kontaktu telefonicznego z moją kancelarią karną z Łodzi - w szczególności w sprawach pilnych.

kancelaria@kancelariakarna.com.pl

Zachęcam do wysyłania wiadomości email. Na wszystkie wiadomości odpowiadam niezwłocznie - nie później niż w ciągu 24h.

Dąbrowskiego 3 lok. 1a, Łódź

Zapraszam również do osobistych wizyt w mojej kancelarii adwokackiej w Łodzi. Proszę o potwierdzenie terminu spotkania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *