Odszkodowanie za błąd lekarski to złożone zagadnienie, które wymaga szybkości działania. Jestem adwokatem specjalizującym się w sprawach z zakresu błędów lekarskich. W wykonywanej przeze mnie praktyce adwokackiej bardzo często reprezentuję moich klientów w sprawach o odszkodowanie za błąd lekarski. Mowa tutaj o sytuacjach, w których pacjent doznał szkody na skutek nieprawidłowego działania lekarza lub personelu medycznego. Każdy pacjent, który został poszkodowany w wyniku błędu lekarskiego, ma prawo ubiegać się o odszkodowanie oraz zadośćuczynienie. W jakich więc dokładnie sytuacjach oraz w jaki sposób możliwe jest podjęcie starań o odszkodowanie za błąd lekarski?
Odszkodowanie za błąd lekarski – czym jest błąd lekarski?
Błąd lekarski nazywany jest również błędem medycznym, błędem w sztuce medycznej lub błędem w sztuce lekarskiej. Jest to nic innego jak nieprawidłowe działanie lub zaniechanie lekarza, które jest niezgodne z aktualną wiedzą medyczną oraz standardami postępowania w danej sytuacji. Może ono obejmować niewłaściwe rozpoznanie choroby, błędne leczenie, brak odpowiedniego nadzoru nad pacjentem czy też niewykonanie koniecznych badań diagnostycznych. Błąd lekarski może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia pacjenta, a nawet do jego śmierci. Z tego powodu, jeżeli pacjent doznał szkody na skutek błędu lekarskiego, możliwe jest podjęcie starań o odszkodowanie.
Warto podkreślić, że błędem lekarskim jest zawinione postępowanie, czyli działanie lub zaniechanie nie tylko lekarza lub lekarza dentysty, ale również położnej, pielęgniarki, ratownika medycznego, farmaceuty lub innej osoby wykonującej zawód medyczny.
Rodzaje błędów lekarskich:
- błąd diagnostyczny lekarza – błędna lub zła diagnoza lekarska – dotyczy niezalecenia przez lekarza badań diagnostycznych lub złej interpretacji wykonanych już badań,
- błąd terapeutyczny – błąd w leczeniu – dotyczy nieprawidłowego, niewystarczającego lub nadmiernie ingerującego w organizm leczenia,
- błąd wykonawczy – dotyczy przypadków, gdy zaaplikowano prawidłowe leczenie, ale źle je zrealizowano,
- błąd organizacyjny podmiotu leczniczego – organizacyjny błąd medyczny – dotyczy złej organizacji procesu leczenia przez placówkę medyczną.
W jakich przypadkach mówimy o błędzie lekarskim?
Z błędem lekarskim mamy do czynienia wówczas, gdy działanie lub zaniechanie lekarza jest niezgodne z obowiązującymi standardami medycznymi i prowadzi do szkody na zdrowiu pacjenta. Przykładowo, jeżeli lekarz nie przeprowadził wymaganych badań diagnostycznych i w efekcie postawił błędną diagnozę, co prowadziło do niewłaściwego leczenia, mamy do czynienia z błędem lekarskim. Podobnie, jeżeli zabieg medyczny został przeprowadzony w sposób nieprawidłowy, co skutkowało powikłaniami zdrowotnymi, również możemy mówić o błędzie lekarskim. W takim momencie pacjent lub jego rodzina może złożyć wniosek o odszkodowanie za błąd lekarski.
Kto odpowiada za błędy lekarskie?
Osoba poszkodowana w związku z wystąpieniem błędu lekarskiego może oskarżyć szpital lub inną placówkę, ubezpieczyciela, a także samego lekarza Lekarz, który jest zatrudniony w oparciu o umowę o pracę nie ponosi odpowiedzialności cywilnej za popełnione błędy medyczne – odpowiada placówka zatrudniająca określonego lekarza. Lekarz w danej sprawie staje się świadkiem i ponosi on odpowiedzialność pracowniczą. W sytuacji, gdy lekarz jest zatrudniony w oparciu o kontrakt, wówczas odpowiada on w charakterze oskarżonego – pozew należy złożyć również przeciw szpitalowi.
Ubezpieczyciel danej placówki również ponosi odpowiedzialność.
Jeżeli lekarz jest zatrudniony na umowę o pracę, wówczas odpowiedzialność ponosi placówka i ubezpieczyciel tej placówki.
Jeżeli lekarz jest zatrudniony na kontrakcie, wówczas odpowiedzialność ponosi placówka medyczna, jej ubezpieczyciel oraz lekarz i jego ubezpieczyciel.
Jakie roszczenia przysługują osobie poszkodowanej na skutek wystąpienia błędu lekarskiego?
Pacjent poszkodowany na skutek wystąpienia wskazanego błędu może domagać się od szpitala lub personelu medycznego następujących roszczeń:
- odszkodowanie za błąd lekarski – rekompensuje ono rzeczywiste straty i koszty poniesione przez osobę poszkodowaną lub osobę bliską w przypadku śmierci danej osoby w wyniku błędu lekarskiego, np. koszty leczenia, zakupu leków, dojazdów związanych z leczeniem danej osoby, rehabilitacji, konsultacji lekarskich i innych wydatków poniesionych na skutek zaistniałej sytuacji,
- zadośćuczynienie za doznaną krzywdę – jest to świadczenie jednorazowe, którego wysokość może się różnić w zależności od okoliczności wystąpienia określonego błędu medycznego (ma na celu zrekompensowanie straty, krzywdy oraz doznanego bólu i cierpienia),
- zapłata z góry sumy potrzebnej na koszty leczenia – należy udowodnić potrzebę wykonania danego zabiegu, zakupu sprzętu medycznego lub przeprowadzenia danej procedury medycznej,
- renta z tytułu zwiększonych potrzeb – jest to świadczenie, które jest wypłacane wielokrotnie (okresowo), które jest przeznaczane na regularne koszty jakie osoba poszkodowana ponosi na skutek błędu medycznego,
- renta z tytułu utraty widoków powodzenia na przyszłość lub utarty zdolności do pracy zarobkowej – świadczenie wypłacane z powodu utarty możliwości do pracy zarobkowej lub ogólnego rozwoju, na skutek wystąpienia wskazanego błędu,
- ustalenie odpowiedzialności na przyszłość – jest to sytuacja, w której na dzień wydania wyroku trudno ocenić, czy stan zdrowia osoby poszkodowanej w przyszłości nie ulegnie pogorszeniu,
- odsetki – od żądanych kwot.
Odszkodowanie za błąd lekarski – w jakiej wysokości się należy?
Poszkodowanemu pacjentowi przysługują dwa odrębne roszczenia. Pierwsze z nich, czyli odszkodowanie za szkodę wyrządzoną przez błąd lekarski, obejmuje poniesione straty majątkowe lub utracone korzyści wynikające bezpośrednio z błędu lekarskiego. Mowa tutaj chociażby o kosztach leczenia, rehabilitacji, utraconym zarobku i tym podobnych. Z kolei zadośćuczynienie obejmuje krzywdę, a więc szkodę niematerialną. W tym aspekcie można przede wszystkim odwołać się do cierpień fizycznych i psychicznych związanych z faktem błędu lekarskiego. Przykładowo, krzywdą może być pogorszenie się jakości życia, przewlekły ból czy utrata zdolności do samodzielnego funkcjonowania. Odszkodowanie za błąd lekarski może przybrać więc różną kwotę, która zależy od okoliczności konkretnej sprawy oraz rozmiaru szkody i krzywdy po stronie poszkodowanego. Ważne jest również przedstawienie stosownych dowodów, które będą potwierdzać szkodę oraz krzywdę.
Jak śmierć pacjenta wpływa na żądanie odszkodowania?
Odszkodowanie za błąd lekarski co do zasady przysługuje poszkodowanemu pacjentowi. Jednakże, jeżeli pacjent zmarł przed upływem terminu przedawnienia roszczenia, to w niektórych przypadkach o odszkodowanie mogą ubiegać się również członkowie jego rodziny. Mowa tutaj o osobach najbliższych, które utraciły w wyniku błędu lekarskiego należne im od uprawnionego z mocy ustawy utrzymanie (np. alimenty) lub stale dostarczane im przez zmarłego środki utrzymania. Na zgłoszenie żądania osoby te mają 3 lata od dnia śmierci pacjenta.
Podsumowanie – odszkodowanie za błąd lekarski
Odszkodowanie za błąd lekarski to bardzo ważna instytucja prawa cywilnego, która pozwala na chociaż częściowe wynagrodzenie osobie poszkodowanej doznanej szkody lub krzywdy. Przy staraniu się o odszkodowanie ważne jest zebranie i przedstawienie odpowiednich dowodów na błąd lekarski oraz związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tym błędem a doznaną szkodą.
Przypominam, że wpisy blogowe zamieszczone na niniejszej stronie internetowej nie stanowią porady prawnej w indywidualnej sprawie. Jeżeli doświadczacie Państwo problemów prawnych – zapraszam do nawiązania kontaktu. Specjalizuję się w prowadzeniu tylko spraw karnych.