Przepadek samochodu za jazdę pod wpływem alkoholu

16 listopada 2022 r. Sejm ostatecznie uchwalił nowelizację Kodeksu Karnego, której celem było zaostrzenie przepisów dotyczących kar dla pijanych kierowców. Na początku grudnia Prezydent podpisał wspomnianą nowelizację.

Przepadek samochodu — co zakłada nowelizacja?

Zgodnie z nowelizacją Kodeksu karnego, nietrzeźwy kierowca, który będzie miał powyżej 1,5 promila alkoholu we krwi, zawsze będzie tracił samochód, niezależnie od tego, czy spowodował wypadek drogowy, czy też nie. W pierwszej kolejności policja tymczasowo zajmie jego samochód na okres do 7 dni. Następnie prokurator zabezpieczy auto i sąd obligatoryjnie orzeknie przepadek samochodu. W przypadku, gdy nie doszło do wypadku oraz jeżeli zachodzi wyjątkowy wypadek uzasadniony szczególnymi okolicznościami, sąd będzie mógł odstąpić od orzeczenia przepadku. Auta utracą natomiast osoby, które spowodowały wypadek i po raz drugi miały powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi (recydywa).

Przepadek nieswojego auta?

Sytuacje współwłasności czy auta w leasing również zostały przewidziane w znowelizowanych przepisach. Sąd będzie wówczas orzekał przepadek równowartości pojazdu. Oznacza to, że kierowca prowadzący pod wpływem będzie musiał zapłacić tyle, ile kosztuje auto, w którym spowodował wypadek lub, który został zatrzymany przez policję. Oszacowanie wartości samochodu, w świetle nowych przepisów, ma polegać na przyjęciu średniej wartości rynkowej pojazdu odpowiadającego temu prowadzonemu przez sprawcę. Co więcej, ewentualne uszkodzenia, które powstaną w trakcie zdarzenia — nie będą wpływać na obniżenie wartości pojazdu.

Kiedy nowe przepisy zaczną obowiązywać?

Przepisy dotyczące przepadku pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę wejdą w życie po upływie roku od dnia ogłoszenia ustawy nowelizującej.

Opublikowano w Blog